Writing workshops for students

Learn from and with others!

In our writing workshops you can work on a specific writing topic in a productive working atmosphere without constraints or grades.

This is how our writing workshops work and how you benefit:

Each workshop focuses on a specific topic in the field of scientific writing. You will receive tips and tricks from our trained writing tutors, and you can exchange ideas with other students. You can also try out different writing tools that can help you with all your writing tasks.

Please sign up below for the workshop you would like to attend.

Workshops in summer semester 2024

You will first find themed workshops on job applications, scientific writing, time management and procrastination. Below you will find our workshops on writing with AI tools. All workshops are free of charge and you can book them individually.

June 14, 2024 | 2 p.m. – 4 p.m. | Altes Hauptgebäude S1|03 room 21
Since all degree programmes nowadays require internships, applications play a role at an early stage in your studies. Therefore, we want to talk about applications and CVs in this workshop: What are the formal aspects to consider? How can I proceed in terms of content? How do I analyze the job advertisement I want to apply for? How much time should I invest in a good cover letter?
The workshop will provide theoretical input on German-language applications and CVs. If desired, some practical work phases are also possible; we will decide on the agenda of the workshop together. Participants can bring job adverts that they would like to apply for.

Target audience: Students of all semesters and departments, especially those who will apply for jobs or internships shortly.

Workshop languages: The workshop will be held in German, but questions in English, Spanish, French or Portuguese are welcome as well.

This is what you will learn:
  • How to analyze job ads and check them against my profile
  • How to write a purposeful cover letter in German
  • Characteristics and components of a CV in German
Workshop held by: Oliver Delto
June 21, 2024 | 2 p.m. – 4 p.m. | Altes Hauptgebäude S1|03 room 21
Scientific texts, such as final theses or journal articles, have a distinct form. Style and language pose high demands on the writing capabilities of young scientists. Writing in a second language, namely English, makes it even more challenging. It helps to be aware of what to prioritize and to know how to structure thoughts, paragraphs and sentences, but none of this is self-explanatory. This workshop will help you write English texts with less effort and identify simple patterns to focus on. We will practice understanding the stages of text production as well as being able to take all the right steps in each phase. Another focus will be tools, tips and tricks that will help you accomplish your writing goals.

Target audience: This workshop is especially well suited to for students who have to write a scientific paper, such as a report, an essay, a thesis or minutes in English. If you have a current writing project, feel free to bring it to the workshop to work on it during the exercises.

Workshop language: English

This is what you will learn:
  • Characteristics of a good scientific text
  • Steps/stages of writing a scientific paper
  • Exercises for your writing project
  • Tools and tricks to aid the process of writing
Workshop held by: Janina Klein
July 15, 2024 | 4-6 p.m. | Altes Hauptgebäude S1|03 Raum 20
Hausarbeiten, Abschlussarbeiten und manchmal auch Essays oder Protokolle sind große und kleine Schreibprojekte. Als solche beginnen sie bereits bei der Zeitplanung: Welche Deadlines sind einzuhalten? Welche Schritte müssen wann und vor welchen anderen Schritten gemacht werden? Und vor allem: Wann soll das alles gemacht werden? Die ersten Hürden ergeben sich dabei oft schon bei der Zielsetzung und ihrer Vereinbarkeit mit dem Alltag, denn Jobs, Vorlesungen, Familie, Freunde etc. müssen auch unter einen Hut gebracht werden. Und: Kaum hat man einen Zeitplan erstellt, hinkt man eventuell auch schon wieder hinterher…
Im Rahmen des Workshops werden Techniken und Methoden vermittelt, wie Zielsetzungen, Terminpläne und Projektarbeiten erstens überhaupt gesetzt werden können, zweitens auch, wie dann mit den erstellten Plänen sinnvoll weitergearbeitet werden kann. Der Schwerpunkt liegt auf der Zeitplanung für eine Haus- oder Abschlussarbeit, doch natürlich sind die allermeisten Tipps & Tricks auch auf viele andere Schreibprojekte anwendbar.

Zielgruppe: Studierende aller Fachsemester, insbesondere, wenn sie demnächst tatsächlich ein Schreibprojekt haben, das geplant werden will, aber auch dann, wenn sie allgemein ihr eigenes Zeitmanagement optimieren wollen.

Workshop-Sprache: Deutsch

Folgendes wirst du lernen:
  • Du bekommst eine Übersicht über den gesamten Schreibprozess mit all seinen Phasen und eine sinnvolle Planung.
  • Du reflektierst deine eigenen Zeitplanungs-Methoden, insbesondere ihre Tücken, aber auch die darin liegenden Chancen für deinen individuellen Umgang mit Zeitplänen und Zielen.
  • Du erprobst Techniken und Methoden zur Zeitplanerstellung, Zielformulierung und zur Hierarchisierung von deinen Zielen.

Workshopleitung: Viktoria Rostek
July 23, 2024 | 4-6 p.m. | Altes Hauptgebäude S1|03 Raum 21
Du hast viel zu tun und fängst trotzdem nicht an? Stattdessen fährst du lieber an den See, triffst dich mit Freund:innen oder findest dich bei Netflix oder Instagram wieder, um kurz vor der Abgabe Nachtschichten einzulegen? Da bist du nicht die einzige Person, der es so ergeht. Falls du dieses Arbeitsverhalten überwinden möchtest, dann kann dir unser Schreibworkshop weiterhelfen.
Hier lernst du kennen, welche Personengruppen besonders von Prokrastination (also dem Aufschieben) betroffen sind, warum wir Menschen überhaupt prokrastinieren und welche Auswirkungen dies auf uns haben kann. Ebenfalls werden Techniken zur Überwindung von Prokrastination vorgestellt, die du anwenden wirst.
In dem Workshop wird der Fokus auf Schreibprojekte gelegt. Die dort angewendeten Techniken können aber ebenso gut für Klausurvorbereitungen genutzt werden.

Zielgruppe: Alle interessierten Personen, die ihre Aufschieberitis überwinden möchten.

Workshop-Sprache: Deutsch

Folgendes wirst du lernen:
  • Reflektieren bisheriger Arbeitsweise und Identifizieren von Situationen, in denen besonders prokrastiniert wird;
  • Kennenlernen von Techniken, mit denen Prokrastination überwunden werden kann;
  • Anwenden von Techniken, die zu persönlichem Arbeitsverhalten und den jeweiligen Situationen passen.
Workshopleitung: Katrin Obermair
August 15, 2024 | 3-5 p.m. | Altes Hauptgebäude S1|03 Raum 21
Die Abschlussarbeit ist die letzte große Hürde des Studiums. Sie unterscheidet sich von den eventuell zuvor erstellten Hausarbeiten und Analysen, oder ist sogar die erste große schriftliche Arbeit im Studium. Deswegen wird in einer kurzen Einführung dargestellt, was genau die Textsorte Thesis ausmacht und was ihre Besonderheiten in Bezug auf Aufbau, Formales, Leseführung und Wissenschaftlichkeit sind.
Der Prozess einer Abschlussarbeit besteht jedoch nicht nur aus der Verschriftlichung von Forschungsergebnissen. Das Verfassen einer universitären Abschlussarbeit lässt sich in mehrere Phasen untergliedern, die teilweise nacheinander, teilweise parallel, und nicht immer linear ablaufen. Ziel dieses Workshops ist es, diese Phasen kennenzulernen und zuzuordnen, welche Aufgaben und Arbeitsschritte sie jeweils beinhalten. So erarbeitest du ein tieferes Verständnis für die verschiedenen Schreibphasen. Dieses Wissen versetzt dich in die Lage, deinen eigenen Schreibprozess effektiv zu strukturieren. In Gruppen- und Einzelarbeitsphasen erprobst du für verschiedene Phasen passende Schreibtechniken.

Zielgruppe: Schreiberfahrene und Studierende, die ihre Abschlussarbeit verfassen oder bald damit beginnen.

Workshop-Sprache: Deutsch

Folgendes wirst du lernen:
  • die Merkmale einer wissenschaftlichen Abschlussarbeit,
  • die verschiedenen Schreibphasen beim Verfassen einer Abschlussarbeit,
  • die Arbeitsschritte, die in jeder Phase ablaufen (sollen),
  • einzelne Techniken zum Bewältigen der Phasen und
  • weitere Tipps und Tricks, die dir bei der Bewältigung der Abschlussarbeit helfen können.
Workshopleitung: Oliver Delto

Workshops on writing with AI tools

We have developed various workshops on academic writing with AI tools. The workshops are based on the individual phases of the writing process. The first workshop gives you an overview of the entire writing process, followed by workshops on individual phases and suitable tools, and at the end of Workshop VI, you will learn that you must always take responsibility for your writing and your texts – regardless of when you use which tools. All workshops can be booked individually.
May 17, 2024 | 2-4 p.m. | Altes Hauptgebäude S1|03 room 21
This workshop is the first in our AI series. Here you will get an overview of the entire writing process with its individual phases and you will get to know your personal writing type – with all its strengths and weaknesses. The focus is then on using AI tools as a useful addition to your own writing skills. To this end, we will test different AI tools in the workshop and discuss whether and how they are suitable for the intended purpose in each case.
The workshop will not deal with legal frameworks or regulations for theses and other services. You must clarify the permitted use of AI tools with the lecturers in the respective department.

Target audience: Students of all semesters and departments.

Workshop languages: German and English

This is what you will learn:
  • How is the writing process structured?
  • What type of writer am I?
  • Which AI tool can support me in which phase of the writing process?
  • Which AI tool can support me as the type of writer that I am?
Workshop held by: Janina Klein and Vanessa Geuen
June 10, 2024 | 4–6 p.m. | Altes Hauptgebäude S1|03 room 20
This workshop focusses on the writing process phases of orientation and planning writing projects. We will try out AI tools that can help to find and narrow down a topic, develop possible questions and hypotheses and draft preliminary outlines.

Target group: Students of all semesters and departments

Workshop languages: German and English

Workshop held by: Tom Ehrhardt

ATTENTION: Registration ONLY for this workshop takes place via the new Skills Portal TU4YOU of TU Darmstadt, which will be tested in the pilot phase in summer semester 2024. You need your TU ID. Registration is possible from 1 May 2024. Click here to register for TUY4YOU.
June 27, 2024 | 11 a.m. – 1 p.m. | ULB S1|20 room 23
This workshop is about the research phase of the writing process. We will try out various AI tools that you can use to support the literature search and narrowing down.

Target group: Students of all semesters and departments

Workshop languages: German and English

Workshop held by: Tom Ehrhardt
July 8, 2024 | 4–6 p.m. | Altes Hauptgebäude S1|03 room 21
Scheduling writing projects is not only important for your deadlines, but also helps you to organise yourself and can reduce stress. In this workshop, we will test how AI tools can help with this. And we'll look at the problem of procrastination, which we all know. What do I do if I haven't kept to my plans? How can I help myself if I have postponed my tasks? And which AI can support me?

Target group:Students of all semesters and departments

Workshop languages: German and English

Workshop held by: Tom Ehrhardt
August 7, 2024 | 12–2 p.m. | Altes Hauptgebäude S1|03 room 21
At the end of the writing process, the revision and text correction phases take place. In this workshop, we will look at various AI tools that can help you to formulate more scientifically, revise grammar and find and correct errors.

Target group: Students of all semesters and departments

Workshop languages: German and English

Workshop held by: Tom Ehrhardt
September 2, 2024 | 10 a.m. – 12 p.m. | Altes Hauptgebäude S1|03 room 21
Since the launch of ChatGPT at the end of 2022, the AI market has been booming and there is an AI for almost every (writing) task. In this workshop, we will discuss why it is still important that you continue to learn certain skills yourself and not let an AI do everything for you. The key questions are: When can the use of AI tools be helpful for me and when not? What consequences might I face if I use too many AI tools for too many tasks in my academic work? Where does my responsibility for my texts begin and end?

Target group:Students of all semesters and departments

Workshop languages: German and English

Workshop held by: Tom Ehrhardt

Register for a writing workshop here: